Followers

Tuesday, May 15, 2012

:::Daaliyaa dah sebulan dah..:::

Hari ni genap sebulan usia my little angle, Daaliyaa....
Tadi pagi-pagi my sister datang rumah kejutkan Daaliyaa **bonda Daaliyaa sekali la** untuk mandi sebab nak gi klinik cucuk for 1 month...

Lilypie First Birthday tickers


Alamak cekcinya...malu ai tau...
Tengok la anak dara aku nie, kejutkan dia tak nak bangun, last-last my sister bukakan baju tido dia, tapi rupa-rupanya makin nyenyak dia tido.. siap lengan dia wat alas kepala n kaki dia siap nak bersilang lagi.. Padahal pagi tadi sejuk tu..ish..ish..ish..ikut sape la tido macam tu n kuat tido betul...hihihi... Agak-agaknya macam tu la dia duk dalam perut aku mase pregnent dulu...


mata saya bengkak, al-maklum la baru bangun tido, hidung saya pun kembang semacam jer, dah macam hidung bonda saya jer..hukhukhuk..

K, dah siap mandi, my b.i.l hantar g klinik desa Kg Pulau Kerengga, depan rumah aku jer pun.... Sampai klinik kul 8.30, mase tu tak ramai orang pun..tapi lambat jugak siapnya..huhuh.. Tadi nurse timbang berat, ukur tinggi dan lilit kepala Daaliyaa.. Pastu dah siap, letak anak jap atas tilam yang disediakan kat klinik tu, check aku pulak.. kencing, ambil tekanan darah, patutnya nak kne check HB tp alat yang nak check HB tu ade problem sikit so, tak buat la..Dah settle aku, masuk bilik nak check anak sekali lagi, nak check rangsangan dia terhadap bunyi, cahaya, genggaman tangan dia mcm mne tapi si kecik nie sedap jer sambung tido mase aku letak dia atas tilam, pastu ade plk sorg nurse tu angkat dia n tepuk2 dia pulak tu makin lena tido... Dah siap check, nurse tulis report dalam buku pink dia, then check aku sekali lagi untuk check payudara, almaklum la banyak kes sekarang wanita diserang kanser payudara..pastu nurse siap ajar sekali macam mane kita nak check payudara kita sendiri kat rumah... kalu ade bonjolan macam biji mata tu ade la tanda-tanda kanser... Dah settle sume, baru la Daaliyaa kena cucuk Hepatetis B yang ke-2, yang pertama tu mase mula-mula dia lahir dulu... sebelum kena cucuk, nurse suh aku pegang kaki n tangan dia, sebab nak cucuk kat peha or buntot dia, tp tadi dia cucuk kat peha jer.. Mase kena cucuk tu, selok daaliyaa menangis, sayu hati tengok dia, sampai berjurai air mata.. Sakit yek sayang.... Ye la, mase aku pegang kaki dia tu, aku pun terasa jarum masuk dalam peha dia..kita orang tua pun rase sakit apetah lagi bayi kan...  Dah siap sume, pujuk2 dia, upah kasi susu diam kejap.... Harap-harap dia tak demam la nanti... Balik rumah terus tido jap, tp merengek2 jugak la maybe kesan cucuk tu masih terasa.... Kesian anak bonda...

Ni perkembangan Daaliyaa selama sebulan :-

Berat :- 4.8kg
Tinggi / Panjang :- 54cm
Lilitan Kepala :- 37cm
B.M.I :- 16.4
Aktiviti :- Aktif
Pemeriksaan Fizikal :- Memuaskan 
Sekarang dah pandai merajuk kalu lambat kasi susu..
Dah pandai senyum, nak2 kalu tengah tido..
dah pandai demand, xnak baring if dia terjaga nak suh org dukung or dudukkan dia macam orang dewasa..
dah pandai tengok tv...





4 comments:

izla said...

comelnya daaliya.. pipi labuh :)

Mr n Mrs Zaidi said...

tq sis izla... mmg ah, geram nk gigit, tp bila ank sndri xsmpai hati plk..hihihihihihih..

Mr n Mrs Zaidi said...

tq sis izla... mmg ah, geram nk gigit, tp bila ank sndri xsmpai hati plk..hihihihihihih..

NiKiHs@RuN said...

bam2 anok mu yat....gere aku....

:::Klik, klik, klik....:::