Followers

Monday, March 5, 2012

Air ketuban OK, tapi baby pulak besar....suspek KENCING MANIS....

Salam, selamat hari Isnin. Mesti ramai yang monday blues jer kan kalu hari nie, termasuk la aku jugak. :-P
Tapi hari nie, aku 1/2 day pagi. Last n3 aku pernah cakap nak kena scan hari nie sebab kemungkinan aku nie kurang air ketuban kan, so pagi tadi g Kk14 nak scan, sebab bukan check up, so cepat ler siapnya. So tadi mase scan, so far air ketuban aku ok, just nice la. Alhamdulillah la, xde masalah TAPI doktor cakap baby aku dh berat 2.6kg ++, macam dah 35w++, padahal aku bru jer masuk 34w..doktor cakap baby aku nie memang besar, sebab kalu normal baby 36w min 2.5kg.. So doktor suspek aku ade kencing manis, sebab kenaikan badan aku yang banyak sepanjang pregnent nie dan aku pun ade family history yang ade kencing manis. Aku tang baby besar tu aku tak kisah la, janji sihat sudah cuma aku risau kalu betul2 ade kencing manis..sebab bila kita dh ade kencing manis waktu pregnent, kemungkinan bila dh tua kencing manis tu de 60%.. tu yang aku risau..harap-harap sangat sume ok... so doktor suh aku scan balik bila dah masuk 36w iaitu 23 Mac nie, disebabkan nak nk kne scan sekali lagi, aku patutnya minum air gula 13/3 nie, kne cepat kan iaitu esok, 6/3... so esok pun kena ambil 1/2 day lg la... aku tak kisah la, ape kne buat pun, jnji baby dalam perut sihat n xde ape2 masalah... tadi pun alang2 dh jupe doktor, aku tanya la pasal keputihan, ye la kita pempuan nie mesti ade masalah nie kan,. bila pregnent pun mesti ade, cuma banyak n sedikit jer... tapi aku nie mase pregnent keputihan tu banyak jugak la..aku takut la tu bukan keputihan biasa sbb ade org cakap kemungkinan air ketuban pun ade..ye la, anak pertama xde pengalaman, mne la kita thu kan...sebab b4 nie aku pernah pakai ubat untuk hilangkan keputihan tu, tp still masih ade keputihan, so tdi doktor suh buat ujian mcm ujian pepsmeaer**betul ker eja mcm tu,..** belasah jer la... ambil sempel keputihan tu untuk diuji la, sebab doktor cakap orang yang ade kencing manis pun, keputihan dia memang lebih banyak compare dgn org yang takde nie..harap2 keputusan kuar nanti positif la...so esok bersiap sedia la kne minum air gula yek....
Doa kan semoga sume nya Ok yek...

1 comment:

Aty Fared said...

halamak..tetibe saye takut lak bace-pasal keputihan...saye hujung2 egnan ni..since masuk 7 bulan...memang agak banyak keputihan..sebelum ni tak de pon...risau lak tetibe pasal diabetis tu..sebab 2-3 minggu ni..kuat sangat makan..lagi2 manis..!!! ok..esok check-up..tengok dulu macamane [sedapkan hati]

:::Klik, klik, klik....:::