Followers

Tuesday, June 18, 2013

Aku :- Kisah semalam

Assalamualaikum...
Ade entry bermakna aku still belum bersalin dan masih gi keje macam biase la...
Semalam aku de post gambar kat Fb dengan caption "MERASA NAIK AMBULAN HARI NI"..
Citernya macam nie, semalam aku gi check up mingguan kat KK...
Al maklum la dah hampir nak due nie, rutin check up jadi seminggu sekali..
Macam biase la appoiment kul 3, 15 minit kul 4 baru aku sampai..hihi...
Lepas check urin sume dalam 20 minit tunggu giliran nak check perut baru nama aku dipanggil.
Timbang berat semalam naik 0.7kg...hohohoho..
Pastu kena baring pulak nak check jantung baby....
Mase nurse duk check jantung baby tu aku tengok muka dia macam berkerut2 gitu..
Pastu duk tekan2 kat perut aku dengan alat scan jantung baby tu...

Nurse (N) :- Awak dengar tak jantung baby awak..??
Aku (A) :- Dengar..kenapa nurse??
N :- Jantung baby awak nie lemah sikit la, bacaan denyutan dia turun...
A :- *** muka blur2 gituuu sambil jawab*** ooo ye ke nurse...
N :- yup... Awak sihat x hari nie???
A :- sihat jer...xde plk demam ke ape...
N :- ok jap, sy guna alat scan lain, mane tahu yang nie de problem, tunggu sini jap k..
A :- okkkkk....

1 minit tu nurse dtg balik bawak alat scan yang lain plk. pastu duk cari2 jantung baby + tekan2 perut aku...
Sakit jugakkkk...huhuhu..

A :- macam mane nurse...?? ok ker??
N :- ehmmmm..same jugak la bacaan dia... xper la, kita check tekanan darah dulu...pastu nnati saya refer doktor...
A :- ok la gitu....

Turun dari katil tu, nurse check tekanan darah pulak... Sume normal....Pastu dia kol bilik doktor bagitahu pasal masalah aku, then dia cakap doktor nak jupe... Otw nak gi ke blik doktor tu nurse tanya aku...

N :- Baby gerak tak hari nie??
A :- ehmmm gerak, tapi slow sikit la hari nie..hihiih...
N :- laaa ye ker..kenapa awak tak terus datang ke klinik or hospital ker??
A :- sy ingat biase2 jer...sebab sebelum nie aktif jer dia..tapi semalam (ahad) memang habis lambat nak cukup 10 gerakkan tu..kul 8 baru complete...
N :- lain kali awak jangan buat macam ni tau...bahaya...sebab jantung baby awak nie lemah...saya pun tak tahu kenapa, kita tengok scan nanti macam mne...

Sampai bilik doktor, terus doktor suh baring kat katil nak scan... Pastu doktor suh nurse buat sekali lagi check denyutan jantung...pun masih same..denyutan dia lemah...So doktor pun wat scan...dia tunjuk kat aku gambar jantung baby tu..memang berdenyut tapi denyutan dia lemah..doktor risau baby lemas...Terus dia suh aku refer ke Hospital Serdang then suh prepare ambulan hantar aku kat sana... Mase tu aku macam blur2, takkan naik ambulan kot....hohoho..cuak ok...risau+takut+sebak pun ade...sume bersatu..

Doktor (D) :- Jantung baby awak nie lemah, awak de pose ke hari nie?? ke awak tak sihat..?? awak de jatuh or ape2 ker??? baby aktif tak hari nie..Sebab denyutan dia bawah line merah nie..so kne refer kat spital tau.. Mungkin kena admit sebab nak pantau macam mne.. awak datang sorg jer ker?? kalu dtg sorang nanti kol husben terus gi hospital la, pastu keta awak suh orang lain dtg ambil k..awak kena gi naik ambulan.. ***macam peluru pepandu doktor tanya soklan kat aku***
A :- **blur2 lagi...sambil jawab soklan doktor tu sume***
D :- jap sy buat surat refer nanti awak ikut nurse tu ok...
A :- ok...

Lepas tu terus aku tel laki aku bagitahu aku kena refer kat hoslital n gi naik ambulan...Laki aku pulak mase tu agaknya tgh bz kot, sebab dia macam blur2 bila aku cakap gitu...sebab dia just cakap ok jer...huhuuhuhu... then aku pun terus ikut nurse yang akan bawak aku gi spital naik ambulan tu...

 gambar nie la aku upload kt FB tu....cewahhh..merasa ko aku naik ambulan semalam...


 siap posing lagi dalam ambulan tu...kikikiki..***alamakkk kenapa hidung, muka aku kembang semacam jer*** Al-maklum la pesakit yang bukan sakit nak bersalin pun tapi tetap kena naik ambulan....kikikikiki...lawak pun ade bila teringat balik... yang tak blah siap bunyi siren lagi ko tahu, pastu bila keta depan lambat siap hon2 lagi..hahahahha...macam la aku nie sakit sangat2 nak bersalin... Sampai kat dewan bersalin spital serdang tu habis orang tengok, dah ler time tu ramai orang... mesti diaorang ingat de orang yg dah nak bersalin siap naik ambulan, tapi sekali yang turun mak yong yang boleh jalan segar bugar lagii...malu oiiiii....hahahahhaha...

 kaunter pendaftaran dewan bersalin hospital serdang...aku kembali lagi kat sinie selapas setahun lebih....teringat memori lame...

tengah duk check tekanan darah n nak tunggu turn buat CTG....sempat lagi aku snap gambar walha dah tampal kt dinding dilarang menggunakan sebarang kamera...kikikiki...
ape aku peduli..nak buat entry dalam blog xde gambar tak syokkk kan...
hihihihiihih..

So semalam lepas buat CTG sume, nampaknya denyutan jantung baby kembali normal... Saje tau baby nak buat bonda dia nie takut n risau... Pastu gerakkan baby memang slow sikit since ahad lepas... ikutkan doktor suh aku admit ward dalam 2 3 hari sampai aku puas hati dengan pergerakkan baby tu tapi bila fikir Daaliyaa tak berapa nak sihat, aku mintak dengan doktor nak balik rumah...Tapi tu pun doktor macam tak nak kasi, aku tetap berkeras jgak nak balik...tapi risiko sendiri tanggung la...hohohoho... Bukan aku tak nak admit dan bukan aku tak risau n sayang baby dalam perut nie, tapi aku tahu, baby dalam perut nie kuat... dia saja kan nak test bonda dia nie dan mase tu aku pulak tak de prepare ape2 pun dtg spital, tu yang aku xnak admit..lagipun, kalu doktor cakap aku kena paksa bersalin ok jgk, aku rela sebab aku pun bersedia nak bersalin awal, tapi ni just nak suh aku berkampung kat spital n pantau pergerakkan baby...so aku berani ambil risiko la then aku nak monitor sendiri pergerakkan baby tu dan kalu ape2 terjadi akan aku serah diri kat spital tu sendiri....lagipun mase check bukaan jalan, jalan tak terbuka lagi...kalu dah buka 1 or 2 cm ke, baru aku rela nk admit kt spital malam tadi..sebab de jgk harapan boleh bersalin cepatkan.. 

Lepas bincang sume, doktor buat surat then pukul 11 malam baru settle sume... Harap2 takde ape2 la terjadi yang buruk2 lagi lepas nie....huhuhuuhuh.. So tu la kisah kejadian semalam...

P/S :- Pagi semalam aku gi keje Daaliyaa tido...semalam blik dari hospital tu dia pun dah tido... rinduuu si bunga tu... Mlm tdi mase tido dia macam cebek2 sedih, terus aku peluk dia tgh tido pastu baru dia diam..mesti dia cari mne la bonda dia.... Pagi tadi aku nak gi keje pun dia still tido, tapi baru jer aku kuar keta dri parking laki aku cakap dia dah bangun, Cepat2 aku aku suh laki aku dukung bawak dia mai kat aku... dia tengok aku terus tersenyum n suh aku ambil dia..cium2 salam2 then bila ayah dia nak ambil dia taknak...hohohoho... nasib dia tak nangis then aku terus gi keje sambil mata tengok kat cermin belakang n aku nampak dia tengok jer aku nak gi keje...sedihhhhh......


~Tq kepada yang sudi mendoakan yang terbaik untuk aku dan baby semalam... sayang korang sangat2....~





4 comments:

amal said...

hehe saje je eh baby.. kena betul2 pantau la tu gerakan baby sume. risau jugak kan. amal doakan nurul n baby sihat2 selalu, selamat semuanya :)

Unknown said...

baby betul2 nak menguji bonda ye...takpela..semua tu pengalaman.semoga baby dan bonda sihat2 dan dipermudahkan bersalin...Amin

Mooniqueen said...

MQ baru je g o&g serdang last week.. first time sampai seram sejuk jugak sbb anak 1st dulu terus emergency je.. xde masuk2 wad.. moga semuanya selamat ye..

Unknown said...

cuak jgk rse bile kata jntung bby lemah.. aduhaii... seram sejuk dibuatnye baby oii

:::Klik, klik, klik....:::